pátek 14. března 2014

Kdo s koho: Eclaran vs Tea tree oil

Zdravím vás a přicházím s již avizovaným soubojem dvou bojovníků s akné. Jedná se o zástupce chemie - Eclaran a jeho přírodní protějšek, veleznámý olejíček z čajovníku australského. Možná by vás zajímalo, co mě přimělo slepit tyto dva výrobky do jediného článku. Vězte tedy, že se jedná o jistou podobnost jejich účinků.

Jaké jsou jejich vlastnosti, k čemu jsou dobré a zda lze vůbec takovéto dvě věci skloubit dohromady na jednom obličeji, to vám objasním v následujících řádcích. A vzhledem k tomu, že je tento článek pojatý jako souboj, kladu vám hned na počátku otázku: Co myslíte, jakého má toto klání vítěze?

Souboj začíná. (omluvte prosím mrzkou kvalitu fotografického materiálu, na vině je moje zapomnětlivost)
Eclaran
Začněme s reprezentantem farmaceutického průmyslu, který u mě bydlí podstatně kratší dobu, než tea tree veterán. Konkrétně mi byla na kožním předepsána verze Eclaran 5 a pětka je, pro vaši informaci, tou slabší verzí. Existuje také desítka, o které jsem vyrozuměla tolik, že by se měla předepisovat na akné vyskytující se mimo obličej. Proč? Eclaran žádný svatoušek není.

Účinky Eclaranu jsou založeny na benzoylperoxidu. S tím se pojí drobný háček, který už pozorný čtenář mých předchozích článků zná. Peroxidy, jak známo, žerou a bělí, takže je vaše pyžamo, ložní prádlo a podobně uvrženo v ohrožení. Přípravek se totiž má používat přes noc. Můžu říci, že toto se mě nijak zvlášť nedotýká, horší situace musí nastat, když si třeba již zmíněnou desítku patláte na beďárky na zádech.

Pokud vás zajímá vzhled, pak vaši zvědavost ukojím informací, že se jedná o bělavý gel. Nemá moc dlouhou trvanlivost a tudíž jej uchovávám v ledničce mezi kečupem a sterilovanou červenou řípou.

Eclaran, hrdina z lednice
Jak taková léčiva na bázi benzoylperoxidu fungují? Z laického výzkumu jsem vyrozuměla toto: jednak by měl Eclaran mít antibakteriální účinky, což znamená, že mlátí, pronásleduje a vraždí zlé bakterie, které se rády brouzdají v hnisu, za kterýmžto účelem vám po celém obličeji vyrobí záněty zvané akné. Takže bum, a je po bakteriích. A protože je peroxid potvora žravá, také se podílí olupování vrchních vrstev kůže, což přispívá k její regeneraci. Taky by měl ve výsledku i zesvělovat skvrny. K jeho schopnosti regulovat tvorbu kožního mazu bych dodala přesnější definici: Suší jak sviňa.

Sušení je jedna věc, druhou je fakt, že Eclaran také při méně opatrném použití vytváří neestetické červené fleky, které se dost blbě maskují. A tak jsem dospěla k zjištění, že po celou noc na mém obličeji nemůže vegetit ani náhodou. Navíc si nedokážu představit, že bych jej najednou nanášela na moc velké plochy. Většinou to dopadne tak, že gel nechávám působit cca 2 hodiny a poté jej setřu navlhčenou vatou, abych si zbytečně nemyla celý obličej - jistě víte, že jsem zastáncem názoru, že se to ani s vodou nemá přehánět.

Funguje to vůbec, ptáte se. Můžu říct, že na menší pupínky, které se mi teď porůznu občas objeví, Eclaran nějaký ten účinek má. Patrně zabraňuje tomu, aby narostly do obludných rozměrů a rychleji na jejich povrchu vytvoří onu bílou čepičku, celkově je místo vysušené. Občas jej používám preventivně na tváře kolem nosu, místa náchylná k tvorbě akné, protože tam mám hodně rozšířené póry všelijak zdeformované jako pozůstatek předchozí léčby pupenů (a jejich mačkání). Také jej aplikuji na čelist a celou U zónu, která je mojí problematickou a mám v ní nejvíc fleků. Pochopitelně ne všechno najednou.

V těch případech mimo lokální použití by měl Eclaran mou pleť postupně vyhlazovat, a také to dělá, jak říká moje kožní. Ovšem můžu vám důvěrně svěřit jedno tajemství: Eclaran jsem používala před kontrolou jen velmi sporadicky a pravidelně jsem začala mazat asi až dva týdny před návštěvou. Tak nevím, jestli na to opravdu má tak velký vliv a bylo by to ještě lepší, kdybych to tak dělala už od začátku, nebo to dělá moje pleť sama.

Abych to shrnula - Eclaran účinkuje, ale za předpokladu, že to s ním nepřeženete. Jako největší minus vidím zarudnutí kůže.

Tea tree olej
Olejíček toť velmi známý a bojovníky s akné nábožně uctívaný a netřeba jej dlouze představovat. Jedná se o skvělé přírodní antibiotikum - další kladivo na bakterie - je to parádní dezinfekce a má hojivé účinky. Navíc zbožňuji jeho charakteristickou svěží vůni.

Tea tree olejíčke užívám několika způsoby. O lahvičce s rozprašovačem naplněné vodou s trošičkou oleje jsem už psala. I při nepatrných třech kapkách na sto mililitrů olejíček ucítíte a váš obličej jistě uvítá skvělé osvěžení i prevenci vzniku akné. I zde je však třeba dbát na nežádoucí vysoušení. Dále pak užívám olej i lokálně - na klubající se pupínky, i když tam teď většinou přijde Eclaran - ale hlavně jako dezinfekci při nějaké té "nehodě". Občas lze obličej přejet i navlhčeným tamponkem s kapičkou olejíčku. Tady je to riziko přesušení daleko větší a šupinek se pak těžko zbavuje, nehledě na to, že je make-upem akorát zvýrazníte.

Svěží stálice, která se neomrzí
Tea tree olej a jeho účinky mám opravdu ráda. Pupínky se po něm chovají podobně, jako po Eclaranu, velkým plusem je však i dezifekční schopnost. S Eclaranem má společnou i zálibu ve vysoušení pleti. V čem se ale zásadně liší, je skutečnost, že po tea tree jsem v životě žádný červený flek neměla.

V současnosti tedy lze na mém obličeji tu a tam nalézt obojí, tea tree je ten silnější kalibr, když se mi zdá, že si Eclaran dává na čas. Zase bych ale určitě obojí nezkombinovala na jediném místě.

Jaký je tedy konečný verdikt? Vzhledem k podobnosti účinků a přírodnímu původu upřednostňuji i nadále tea tree olejíček. Užitečnost v Eclaranu spočívá patrně hlavně v onom vyhlazování, nicméně v boji s beďary bude tea tree olej vždy mou jedničkou a srdcovou záležitostí.

Tak, a mému vyčerpávajícímu srovnání je konec. Jak mi schvalujete mou volbu? A co je tou vaší jedničkou?

6 komentářů:

  1. Skvělý článek, myslím že dám na tvé doporučení a vyzkouším tea tree. Na způsob Eclaranu jsem měla Akneroxid: 5 i 10. No a ručníky to vyžralo hezky :D. Momentálně nedám dopustit na čištěni heřmánkem. Na večer obyčejný dove a skinoren a ráno lehký fluid od Alverde :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, určitě vyzkoušej, ale dávej pozor, ať pleť nepřesušíš :) Mě naštěstí Eclaran ještě nic nesežral :)

      Vymazat
  2. Tea Tree Oil bych si ráda někdy pořídila. A těším se až ho v budoucnu případně vyzkouším, protože jsem na něj četla snad jen samou chválu.
    Natírám si ted obličej konopným olejem Saloos. S pupínky nějak moc problém nyní nemám..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tea tree olejíček mě provází už od dětství a je skvělý :) Konopí v budoucnu třeba taky vyzkouším, koneckonců i na něj se pěje chvála, nejraději bych však stejně brala nějaké to poctivé domácí mazadlo. :)

      Vymazat
  3. Jo, Eclaran byl super, at uz petka nebo desitka. Cervene fleky jsem nikde nemela (dokonce ani na krku nebo ve vystrihu), ani presusenou plet, ale ucinky na ni byly videt az veeeeelmi dlouho. A mezitim se mi povedlo nevratne odbarvit nekolik pyzam, nevypratelne zazlutit nekolik bilych tricek a prosteradel a vyzrat si nekolik krasnych fleku i na beznem obleceni, protoze ten previt odbarvoval i po dukladnem drhnuti ve sprse. Takze tak. :) Muj nynejsi pan doktor mi ho chtel predepsat opet. Nepochodil. :)

    Jinak Fucidin jsem pred par lety pouzivala jako tezky kalibr, kdyz se mi zacaly delat hluboke bolaky z celedi bezcepickovitych. Vzdycky lokalne nanest silnou vrstvu Fucidinu a pojistit naplasti s polstarkem. Ve vetsine pripadu to bolak prinutilo vyhnisat. Pak je ale nutne si vybrat, co je pro vas snesitelnejsi - jestli obri krater a nasledne svetla jizva po bourlivem vyhnisani rany, nebo zatvrdla nasedla boule, kdyz to vyhnisat nenechate.. Par jizev jsem si tak vyrobila, ale nutno dodat, ze po nekolikerem vyhnisani se stav vzdy na nekolik mesicu zlepsil a bolaky se prestaly delat. Ted je mivam tak jednou za dva mesice (Fucidin mi mezitim dosel a muj doktor mi ho zatim nedoporucil, bere to spis pres celkovou terapii).

    Tea tree olej neohromil, ale asi jsem byla malo urputna. :)

    Tak bojujme!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. K Eclaranu musím doplnit, že fleky už se moc neobjevují - patrně si pleť už zvykla, nicméně suší vážně brutálně. Jsem vážně ráda, že jsem si zatím nic neodbarvila, čemuž vděčím za to, že jej používám jen na obličej... :)

      Na Fucidin vzpomínám celkem v dobrém, taky se u mě v současné době už řadí do těch minulých silných kalibrů.

      No a co se tea tree oleje týče, má své zastánce a potom lidi, kteří z jeho účinků nijak odvázaní nejsou. Každý jsme jiný :)

      Farame dal, no ni? :)

      Vymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...